ÁLTALÁNOS ISKOLA PROGRAMJAI A nem szakrendszerű oktatás iskolánkban
Az utóbbi évtizedben több hazai és nemzetközi felmérés is – főleg az olvasás-szövegértés és a matematika területén – alapvető hiányosságokat tárt fel . A vizsgálatokból az is kiderült, hogy azoknak az országoknak a 15 éves tanulói, amelyeknek az alsó tagozat típusú oktatás hat évig tart, eredményesebbek voltak, mint azoknak az országoknak a tanulói, ahol 4, illetve 5 évig tart az alapfokú képzés. A vizsgált adatok tehát az alapozás pedagógiai fontosságára helyezik a hangsúlyt. A közoktatásról szóló törvény megfogalmazza, hogy az 5-6. évfolyamon részben szakrendszerű, részben nem szakrendszerű oktatás folyik. A nem szakrendszerű oktatás esélyt ad arra, hogy az alapozó szakasz a korábbinál hosszabb időszakban folyjon és eredményesebb is legyen. Iskolánkban 3. éve folyik ez az oktatás. Én a 6. évfolyamon a magyar nyelv és irodalom műveltségi területet irányítom, amely magában foglalja a kommunikációs képesség és az olvasás-szövegértés fejlesztését. A nem szakrendszerű órák akkor igazán hatékonyak, ha a tanulók gondosan megszervezett differenciálására kerül sor. Ennek módszertani változatai a csoportbontás és az egyéni bánásmód. A tanulók játékosan tanulnak, pontos időbeosztás szerint dolgoznak. Megtanulják megbecsülni a közös munka örömét, hisz megbeszélhetik, együtt dönthetik el a megoldást. Íme néhány kép a 6. évfolyamos tanulók irodalom órai foglalkoztatásáról. Présinger Zoltánné magyar szakos tanár |
|
e-mail a készítőnek |
Készítette: Bedő Gábor |